APAKAH TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI SEORANG MUSLIM..??

Jumaat, 5 Februari 2010


Ramai dikalangan kita apabila ditanya.."kamu muslim?jawabnya... eh! mestilah islam.
Tapi apabila ditanya,apakah sumbangan kamu pada agama? maka ..kebanyakannya seperti bangkai yang bernyawa..ramai juga yang mengaku cintakan islam..tapi sayangnya.. cinta itu hanya pada kata-kata sahaja bukannya pada perbuatan..cinta itu seharusnya dibukti dengan keikhlasan dan pengorbanan..Tengok sahaja para-para sahabat yang membuktikan cinta mereka pada islam..Abu bakar as-siddiq sanggup mengorbankan hartanya demi untuk melihat panji islam tertegak megah dimuka bumi ini..bagaimana sahabat-sahabat baginda yang lain membeli cinta Allah dengan darah mereka..sehinggalah! Allah swt menjanjikan balasan yang paling baik untuk mereka-mereka yang berjuang dijalan Allah iaitu "SYURQA FIRDAUS"..Maka apakah kita sudah membuktikan cinta kita pada Allah dan rasulnya?buktikanlahh! wahai sahabat seperjuangan ku..buktikanlah! kalau benar kamu menyayangi agamamu..buktikanlahh! jikalau benar atau sungguh! kamu ini menyintai agamamu..

Firman Allah swt: "Dan hendaklah ada dikalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan,menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar,merekalah orang-orang yang beruntung"-al imran-104)


Firman Allah swt: "kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia,menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar,dan beriman kepada Allah.-al imran-110)


Firman Allah swt: "mereka beriman kepada Allah dan hari penghabisan mereka, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar dan bersegera mengerjakan pelbagai kebajikan dan mereka itulah termasuk dikalangan orang-orang yang soleh.

inilah tanggungjawab yang harus kita pikul bersama..inilah perjuangan dan inilah tanda kecintaan kita pada islam..semoga apa yang kita lakukan mendapat keredhaan daripada Allah..wassalam")

0 ulasan:

Catat Ulasan